reklama

Prečo vediem malé povstanie

Chcel by som vám popriať príjemné prežitie celého sviatočného obdobia. Konečne som si našiel trochu času napísať ďalší zo série kritických článkov o finančnom sprostredkovaní, ktoré sú pre niektorých mojich kolegov, finančných sprostredkovateľov, ako tŕň v päte.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (24)

Prečo vediem malé povstanie

Pred Vianocami som dostal mail s otázkou, prečo píšem také kritické články na tému IŽP a finančného sprostredkovania. Mnohým sprostredkovateľom to predsa kazí biznis, predáva sa potom horšie a práca je ťažšia. To ma potešilo a nabudilo do ďalšieho písania.
Som rád, že je ťažšie predávať IŽP na sporenie alebo Stavebné sporenie s cieľovou sumou 80 000€, ako riešenie bývania. Viem, ako sa cítia sprostredkovatelia, ktorí sú síce nadšení z toho, že budú mať zarobené, ale vždy plní pochybností, či robia dobrú prácu. Sám som začínal moju dráhu finančného sprostredkovateľa ako nádejný predajca IŽP na sporenie. Viem, ako som sa cítil ja, keď zo mňa opadla "motivácia" a začal som triezvo rozmýšľať o tom, čo je dobré pre klientov a čo len pre mojich vedúcich. Pre mňa nebolo dobré nič, lebo provízie boli tak slabé, že som mal ledva na náklady. Vôbec to nebolo ľahké precitnutie. No spamätal som sa a začal sa uberať iným smerom.
Začal som klientom dávať rizikové životné poistenie a na sporenie podielové fondy. Boli to produkty, ktoré boli oveľa slabšie platené v spoločnosti, kde som pôsobil. Paradoxne moje príjmy začali stúpať, pretože ma začali vyhľadávať klienti sami. Zrazu som vedel pracovať aj s ľuďmi, u ktorých som predtým nepochodil s IŽP a drahým stavebkom. Konečne som sa začal stotožňovať s tým, čo robím, moja práca ma začala napĺňať. Neskôr som si kvôli tomu prestal rozumieť s kolegami. Mali inú filozofiu toho, čo je "dobré" pre klienta. A tak som zmenil spoločnosť, ktorá ma zastrešovala.
Píšem a hovorím o veciach, o ktorých iní mlčia preto, lebo si myslím, že je to tak správne. Myslím si, že by finančné sprostredkovanie nemalo byť o tom, že klient dostane poistku ako všeliek jeho problémov. Myslím si, že na našom malom Slovensku je už príliš veľa nekvalifikovaných sprostredkovateľov, ktorí ešte včera kopali kanále a zajtra budú zasa. Myslím si, že tak, ako sa popálilo nespočetne veľa klientov, sa popálilo aj veľa poradcov na tom, že im boli sľubované hory -doly a zostali im len kapitálové poistky, ktoré sprostredkovali svojim najbližším ako riešenie dôchodku. Myslím si, že už toho bolo dosť a je na čase, aby sa začali zobúdzať nielen poškodení klienti ale aj poradcovia, ktorí boli oklamaní systémom a svojimi vedúcimi. Rovnako si myslím, že vety: "Daj šancu každému." alebo "Tento biznis môže robiť každý.", nepatria do finančnej sféry.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prečo tvrdím, že MLM systém nie je vhodný pre finančných poradcov?

Väčšina veľkých sprostredkovateľských spoločností na Slovensku funguje na princípe MLM (Multi Level Marketing). Podľa môjho názoru to vôbec nie je dobrý systém pre toto odvetvie.
MLM alebo po našom "Viacúrovňové podnikanie" je druh podnikania, pri ktorom nemusíte nič vymýšľať, celý nápad aj pracovný systém dostanete od materskej firmy. Vašou úlohou je podľa tohto systému pracovať a jednoduchým spôsobom ho učiť potenciálnych záujemcov. To je dosť problém pri tak zložitej práci, akú majú finanční sprostredkovatelia. Nemyslíte?

Základy finančného sprostredkovania

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dokonca mnoho tých, ktorí si hovoria finanční poradcovia, netušia, o čom je vlastne ich práca. Väčšina len vypíše s klientom finančnú analýzu a o tri dni mu donesie pripravenú zmluvu IŽP na sporenie a zabezpečenie príjmu. Zamýšľali ste sa niekedy nad tým, načo vlastne finančnú analýzu vypisujete, keď je odpoveď vždy rovnaká? A prečo vám váš šéf rozpráva o tom, že "technické veci" nepotrebujete prvý rok vôbec poznať? Nie je to náhodou tak, že keby ste o produktoch, ktoré dávate svojim dobrým známym a priateľom, vedeli viac, nikdy by ste ich nikomu nesprostredkovali? Ak je tá práca naozaj taká úžasná, tak prečo v nej vydrží len tak málo ľudí?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

No vráťme sa teda k tomu, akú má ozajstný finančný sprostredkovateľ prácu. V prvom rade len nepredáva produkt, ale ho aj pozná a rozumie mu. Potrebuje poznať, v ktorej poisťovni a za akých podmienok nebude poistné plnenie vyplatené. Veď ak sa rekreačne venujem napríklad karate, chcem mať poistnú zmluvu, ktorá mi kryje aj úrazy vzniknuté pri tomto športe. Nie? O správnom výbere hypotéky, ktorá vyrieši vaše bývania, ani nehovorím. Paradoxne správny výber úveru na bývanie vám vie ušetriť najviac peňazí. Pri bývaní za 50 000€ to môže byť 1000€ až 3000€, ktoré môžete ušetriť počas každej fixácie tým, že si vyberiete aktuálne najlacnejší možný úver na trhu. A čo podielové fondy? Vybrať portfólio, ktoré má nízke priebežné poplatky a potenciál zarobiť v budúcnosti viac ako zvyšok trhu je hotová alchýmia.
Myslíte si, že je to ľahké? Vôbec nie. Je to drina, ktorá sa nedá vykonávať popri práci. Nemôžete byť doobeda elektrikár a poobede expert na financie tak, ako to funguje v MLM. Vo finančnom sprostredkovaní sa treba vzdelávať, neustále sa učiť nové veci a sledovať , ako sa mení trh. To, že vám rozprávajú, že sú experti, ktorí to monitorujú za vás, sú obvykle len "drísty" na oblbnutie nováčikov. Okrem toho, dobrý finančný sprostredkovateľ nerobí nič cez šablóny a preto trávi kopec času nad individuálnym výberom kvalitného poistenia či najlacnejšieho úveru pre svojho klienta.

Ale dá sa to aj inak. Môžete prísť ku klientovi, spraviť s ním "Finančnú analýzu" a na druhý deň mu doniesť IŽP a Stavebné sporenie s cieľovou sumou aspoň 30 000€ (väčší poplatok = väčšia provízia). Ale potom z vás nebude finančný sprostredkovateľ ale len finančný "vyciciavač". A to je už celkom iná melódia...
Článok o tom, prečo nie je IŽP vhodné na sporenie si môžete prečítať TU.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Lekári

Finančných sprostredkovateľov často prirovnávajú k lekárom, ktorí liečia financie svojich klientov. Viete si predstaviť, že by vás po vyšetrení váš lekár oslovil s tým, že by si vás vedel predstaviť v medicíne? Zdá sa vám to smiešne? Ale vo finančnom sprostredkovaní to tak funguje bežne! Dokonca vám dajú možnosť si hneď na svojich prvých zmluvách zarobiť. Že vlastne ani neviete, čo podpisujete a aké drahé poplatky budete platiť, nevadí, hlavne že budete mať províziu (jej malú časť)!

Daj šancu každému

Heslo "Daj šancu každému" s obľubou používajú mnohé MLM maklérské spoločnosti. Mal by však podľa vás dostať naozaj šancu vo finančníctve každý? Ja si to nemyslím. Finančné sprostredkovanie je tak citlivá oblasť, že by nemalo byť také jednoduché dostať sa na jej palubu. Je to oblasť, v ktorej dokážu poradcovia svojim klientom reálne poškodiť a obrať ich tak o nemalé peniaze. Niekedy je to úmyselné, zo zámerom zarobiť na tučných províziách drahých produktov, inokedy z nevedomosti novopečeného poradcu, ktorý je oblbovaný rečami svojich vedúcich. V každom prípade, dajte si pozor na spoločnosti, ktoré dávajú šancu každému. Chcete byť tam, kde berú každého?

Franšíza, štrukturálna firma a iné nezmysly...

Niektoré spoločnosti z finančného sveta o sebe rozprávajú, že nemajú MLM systém, ale že fungujú na princípe Franšizingu alebo štrukturálnej firmy. Čo sa týka tohto, žiadna sprostredkovateľská spoločnosť na Slovenskom finančnom trhu nemá spoločné znaky z Franšizovým systémom a štrukturálna firma je len iný názov pre MLM systém. Vždy sa preto obvykle jedná o klasický MLM princíp.

A čo na záver?

Ak sa chcete venovať finančnému sprostredkovaniu, nechoďte do MLM. Dobre si zvážte, čomu sa chcete venovať, pretože tieto dve veci nejdú dokopy. Ak chcete volať každého človeka do biznisu, nemali by ste byť vo finančnom sektore. Je to jednoducho príliš ťažká oblasť na takýto typ práce. Je tu už dosť predajcov poistiek, ktorí vôbec nerobia dobré meno finančnému sprostredkovaniu.
Ak chcete byť dobrý finančný sprostredkovateľ, musíte začať tým, že sa budete venovať vlastným klientom a vlastnému vzdelaniu. Nemôžete jednoducho volať každého do systému, ktorý ešte sám vôbec nepoznáte, to je nelogické a nezodpovedné. Až keď budete naozaj kvalitný sprostredkovateľ, ktorý vie naozaj pomôcť svojim klientom, môžete učiť ľudí to, čo robíte vy. Až potom im budete mať čo odovzdať. Vyberte si preto aj spoločnosť, ktorá nie je založená na "hurá systéme" a na tom, že treba hneď každého volať do vášho "biznisu".

Dnešný článok je pokračovanie článku Od motivácie k reálnemu úspechu, ktorý si môžete prečítať TU. Ak sa vám moje články páčia, príďte sa pozrieť aj na môj web financiepopravde.sk, na ktorý sa dostanete cez jeden s odkazov, ktoré mám pod fotografiou a popisom.

Prajem vám úspešný štart do roku 2015.

Ľubomír Špeťko

Ľubomír Špeťko

Ľubomír Špeťko

Bloger 
  • Počet článkov:  19
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Finančný sprostredkovateľ, ktorý sa špecializuje na rôzne formy sporenia a investovania.-----------------------------------------------------------Vo voľnom čase kritik zle vykonanej práce finančných sprostredkovateľov.-----------------------------------------------------------Autor blogov o financiách a recenzií finančných produktov pre viaceré internetové portáli.-----------------------------------------------------------Člen odborného týmu sprostredkovateľov na portáli MojPoradca. Zoznam autorových rubrík:  FinancieFilozofia

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu